Plemiona – Informacje ogólne
Plemiona to gra komputerowa typu MMOSG, posiadająca charakter strategiczny. Rozgrywka jest darmowa, choć można także wykupić konto premium i cieszyć się ułatwioną zabawą. Plemiona zostały stworzone przez niemiecką firmę InnoGames GmbH, jest jednak popularna w innych krajach (anglojęzycznych), a także w Polsce. Aby rozpocząć zabawę wystarczy sprawna przeglądarka internetowa, szczypta wolnego czasu codziennie oraz zmysł taktyczny. Rejestrujemy się, otrzymujemy na skrzynkę mailową kod aktywacyjny i rozpoczynamy przygodę. W grze Plemiona rejestracja zajmie nam dosłownie kilka minut. Gracz może się zarejestrować na jednym z kilkudziesięciu światów w polskiej wersji językowej. Na każdym serwerze może mieć wyłącznie jedno konto. W innym wypadku może zostać zablokowany. Gracz zostaje przyjęty do plemienia, które razem prowadzi politykę zagraniczną z innymi plemionami, zawierając bądź zrywając sojusze. W zależności od prowadzonej polityki czeka nas wojna lub pokój. Gdy w wyniku zbrojnego rozstrzygnięcia stracimy wszystkie wioski, automatycznie zostajemy zdyskwalifikowani z gry. Jeżeli pragniemy dalej brać udział w rozgrywce, musimy założyć nowe konto i zacząć wszystko od nowa. Plemiona istnieją od 2006 roku, i tylko w samej Polsce zdobyły już ćwierć miliona fanów.
|
|
Na początku przygody gracz otrzymuje średniowieczną wioskę, którą ma rozbudowywać i w glorii chwały prowadzić do zwycięstwa nad innymi rywalami. Droga do tego jednak długa i kręta. Grać można w pięciu różnych stylach: „starym”, „nowym 3.0”, „nowym 4.0”, „nowym 5.0” oraz „specjalnym”. Każdy z nich charakteryzuje się innymi bonusami i jednostkami. Co nowsza wersja tym więcej urozmaiceń. Z każdym nowym stylem budować możemy nowe budynki. Dążyć do zwycięstwa możemy zarówno drogą ekonomii jak i walki zbrojnej, niemniej aby się utrzymać w grze koniecznie musimy zawiązać sojusz z innymi graczami. Zabezpieczy to względnie naszą przyszłość i pozwoli na rozbudowę wioski i armii. Całość rozgrywki polega na kooperacji graczy zrzeszonych w jednym plemieniu, która to pozwoli na dominację w danym świecie i eliminację potencjalnych wrogów i konkurentów gospodarczo-militarnych.
Plemiona – Świat gry
Gra zabiera nas do czasów średniowiecznych wspólnot plemiennych. Naszym zadaniem jest rozwój rodzimej ekonomii, nawiązanie stosunków dyplomatycznych z okolicznymi graczami (jednocząc się w plemię) i po rozbudowaniu armii zniszczyć cywilizację przeciwników. Nie jest to jednak wykonalne na początku gry, co sprawia że przez pierwszy okres jesteśmy zmuszeni działać na rzecz rozwoju gospodarczego. W tym celu należy korzystać z całej gamy budynków miejskich w celu stworzenia silnej, stabilnej i nowoczesnej wioski, gotowej do handlu, walki i zawierania sojuszy i traktatów. Najważniejszym budynkiem w mieście jest oczywiście ratusz. To właśnie tam gracz decyduje o rozbudowie i powstawaniu nowych budynków w mieście. Kolejny niezbędny budynek to koszary. Niezmienni służą do rekrutacji jednostek. Im zaś wyższy poziom koszar, tym krótszy czas potrzebny na wyszkolenie piechoty. Na podobnej zasadzie działa stajnia, gdzie powstają wspaniałe jednostki konne. W wersji 5.0 dostępny jest także kościół. Ta budowla dodaje sił i ochrony żołnierzom i mieszkańcom w wypadku walki lub oblężenia danej wioski. Kolejne ważne miejsce to rynek. Tam gracz dokonuje wymiany handlowej z innymi graczami oraz przesyła im surowce. Wszelkiego rodzaju surowce gromadzone są w spichlerzu. Nie jest on jednak nieskończenie wielki. Jeżeli pragniemy powiększyć jego pojemność musimy poddać go rzecz jasna rozbudowie. Innym ważnym budynkiem jest zagroda, która wyżywia mieszkańców i dzielnych żołnierzy. Pracują tam chłopi, którzy w wypadku nagłego zagrożenia mogą zostać wezwani pod pospolite ruszenie.
Żadna wioska nie obędzie się także bez pałacu. W tym bowiem miejscu gracz może rekrutować szlachciców. Są to bardzo ciekawe jednostki, do ich zadań bowiem należy przejmowanie opuszczonych bądź wrogich wiosek. Całość wojsk jest widoczna na terenie placu. To tam są gromadzone oraz tam wydawane im są rozkazy. Inny typ budynków do budowle przemysłowe. Do nich należy tartak, cegielnia i huta żelaza. W tartaku gracz pozyskuje drewno z okolicznych lasów, które zostaje wykorzystane do powstawania nowych zabudowań oraz rekrutacji niezbędnych jednostek. Cegielnia to miejsce gdzie pozyskuje się surowiec konieczny do rozbudowy istniejących już budowli. Żelazo zaś to materiał obowiązkowy na każdej wojnie, pozwalający na uzbrojenie wojska. Im większy poziom budowli przemysłowych tym większe w nich wydobycie.
Prawdziwa wioska nie może się obyć również bez muru obronnego. Daje on schronienie mieszkańcom oraz dodatkowe walory obronne naszej armii. Budynkiem odpowiadającym za poziom technologiczny wioski jest kuźnia. To tam zostają odkrywane nowe innowacje, ich ilość jest jednak ograniczona. Aby rozszerzyć nową gałąź nauki, należy zrezygnować z badań nad inną. Każde badanie jest oczywiście odpłatne. Ostatni budynek to piedestał. Ma on walory natury moralnej, gdyż to tam mieszkańcy oddają hołd poległemu rycerzowi, tam też zostają pasowani nowi.
Jednostki w grze podzielone są na trzy standardowe kategorie – kawalerię, jednostki oblężnicze i piechotę. Kawaleria składa się ze zwinnych i rączych lekkich jeźdźców, obdarzonych niesamowitym okiem i zdolnościami łuczników konnych oraz silnych i miażdżących w ataku ciężkich zbrojnych. Oprócz tego istnieją zwiadowcy, których zadaniem jest wybadanie potencjału gospodarczego i militarnego danej wioski. Jednostki oblężnicze to katapulty niszczące wrogie budynki oraz tarany, niezbędne przy zdobywaniu bram i murów. Piechota to łucznicy, używani głównie do obrony murów, w bezpośrednim starciu mało wytrzymałe jednostki. Inna jednostka to miecznicy – silne i masywne jednostki, doskonale walczące z wrogą piechotą, choć są bardzo wolni. Istnieją także topornicy, wyćwiczeni w walkach z piechotą, a w szczególności z pikinierami, oraz właśnie sami pikinierzy, których głównym zadaniem jest podcinanie skrzydeł kawalerii, dzięki długim i ostrym włóczniom. Oprócz standartowych jednostek można wyszkolić także jednostki specjalne. Są to chłopi, szlachta i rycerze. Chłop pracuje na rzecz pana, i stanowi wartość bojową wyłącznie w chwili bezpośredniego zagrożenia (oblężenie osady). Powołanie chłopa pod broń stanowi mocny uszczerbek dla portfela gracza, potrafi jednak uratować niezależność. Szlachta z kolei to jednostki mające na celu zdobycie wrogich osad. Robią to za pomocą obniżania poparcia w osadach za pomocą jednorazowych ataków. Gdy poparcie osiągnie poziom zerowy, gród zostaje zdobyty. Ostatni typ jednostek specjalnych to rycerze. Ich zadanie to ochrona wiosek gracza. Są uwielbiani przez mieszkańców a w razie śmierci stawia się im pomnik, który podnosi morale społeczeństwa. Każdy gracz ma prawo posiadanie tylko jednego rycerza. Innym elementem rozgrywki jest system sojuszy i traktatów, zarówno natury handlowej jak i wojskowej. Najważniejszym organem zrzeszającym graczy jest plemię, które chroni swych członków i wspólnie podejmuje wszelakie ważniejsze decyzje. W wersji 5.0 istnieje także instytucja kościoła, który dba o wiarę i rozwój duchowy mieszkańców. Jest to pomocne w sytuacji zagrożenia wioski oraz wypraw zbrojnych poza teren jurysdykcji danego kościoła.