Warning: Declaration of SEO_Auto_Linker_Front::get_meta($post, $key) should be compatible with SEO_Auto_Linker_Base::get_meta($key, $default = '') in /home/kermitst/domains/gry-mmo.info/public_html/wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php on line 0
Travian - poradnik dla początkujących część I | Gry MMO

Travian – poradnik dla początkujących część I

Travian

Travian to darmowa gra przeglądarkowa typu MMOSG, stworzona przez niemiecką firmę, która zdobyła olbrzymią popularność nie tylko w kraju rodzimym, ale na całym świcie, nie wyłączając Polski, gdzie można w nią grać od wakacji 2006 roku. Zadaniem gracza jest rozwój własnej osady i podbój innych. W międzyczasie rozwijamy infrastrukturę i handel z okolicznymi sąsiadami. Osady podzielone są na 6, 9 i 15 – croppówki. Oznacza to ich liczbę pól zbożowych. Gra doczekała się sześciu wersji, różniących się miedzy sobą niektórymi budynkami i brakiem bohaterów. Obecnie najbardziej popularna jest wersja 4.0 i 3.6. W grze Travian, mamy do wyboru trzy nacje – Rzymian, Galów i Germanów. Opiszę pokrótce każdą z nich.



Galowie – uważana jest za naród wyszkolony przede wszystkim w obronie. Fakt – posiadają potężne jednostki defensywne, oraz wioski przystosowane do długotrwałego oblężenia. Są jednak także świetni w ataku, a ich jeźdźcy uchodzą za najlepszych w całej grze. Galowie mogą się pochwalić aż czterema typami kawalerii i dwoma rodzajami piechurów. Dzięki zwinności i szybkości, mogą zmylić przeciwnika na polu bitwy lub uderzyć na niego znienacka. Ma to także swoje zastosowanie w handlu – kupcy galijscy poruszają się wyjątkowo szybko po szlakach handlowych. Ich mocną stroną jest tzw. budynek Trapera, dzięki któremu mogą zastawiać pułapki na wojska wroga. Same jednostki i maszyny wojenne są jednak drogie, co sprawia że Galia to nacja którą wybierają bardziej doświadczeni gracze.

Nie masz jeszcze darmowego konta? Wejdź na Travian Rejestracja i zacznij zabawę za FREE! Zobacz także Seafight rejestracja – darmową grę o piratach i bitwach morskich.

Germanie z kolei to nacja nastawiona przede wszystkim na atak i krwawy podbój. Mają aż cztery rodzaje piechoty i dwa typy konnicy. Ich mocna strona to tania i rozjuszona armia, która na początku gry potrafi zdziałać wiele na polu bitwy. Nie trwa to jednak w nieskończoność. To barbarzyńcy – a zatem ich wojska są niezdyscyplinowane i słabo dowodzone, co m a odbicie w późniejszym etapie gry. Poruszają się dużo wolniej od szybkich jednostek Galów czy zahartowanych legionów rzymskich. Germanie dużo tracą także na polu obronnym, gdyż nie posiadają jednostek typowo defensywnych, mogących się mierzyć z obroną wiosek Rzymian czy Galów. Ich zaletą są ogromne możliwości plądrowania osad przeciwnika. Żadna inna nacja nie wyniesie z podbitego grodu tyle surowców co oddziały germańskie. Ich jednostki polityczne to wodzowie i osadnicy.

Wreszcie pora na Rzym. Nacja ta osiągnęła mistrzostwo w kwestii tworzenia infrastruktury i wojska. Ich budynki nie mają sobie równych w na całym świcie a armia stanowi wzór posłuszeństwa i dyscypliny. Na piechotę rzymską nie ma rady, zwłaszcza gdy podda się ją długotrwałemu i kosztownemu szkoleniu. Po takim wysiłku nie ma jednak sobie równych na polu bitwy. Gorzej jest u Rzymian z kawalerią. Jest co prawda bardzo dobrą jednostką lecz pikinierowi Galów lub Germanów dadzą sobie z nią radę. Rzymianie z kolei źle wychodzą w starciu z szybką konnicą galijską. To ich jedyne słabe strony. W kwestii infrastruktury, na kolana powala ich system obronny, który pozwala na długie i uciążliwe wytrzymywanie oblężeń. Wojsko złożone jest z trzech typów kawalerii i piechoty, dwóch typów machin oblężniczych oraz dyplomatów – osadników i konsuli.

Wymieniłem trzy dostępne nacje w grze. Oprócz tego istnieją jeszcze Natarzy – jednostka broniąca Cudu Świata, o którym opowiem za chwilę. Druga nacja kierowana przez komputer to Natura. Składa się ze zwierząt, których zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo opuszczonych terenów. Są to stwory pożyteczne głównie przy nabijaniu doświadczenia przez naszego bohatera.

Teraz słowo o wspomnianym Cudzie Świata. Trzeba wiedzieć, że Travian w przeciwieństwie do większości gier przeglądarkowych, ma swój koniec. Gdy gracz działa w świecie od jakiegoś czasu (około jednego roku), pojawia się wioska Natarów. Po pierwsze należy ją zdobyć. Gdy dzieło zniszczenia zostanie zakończone, potrzebujemy dwóch planów zwanych Artefaktami. Dzięki nim jesteśmy w stanie wybudować ów Cud Świata, który umożliwi nam zakończenie gry.

Teraz pora na ekonomię. Opiera się ona na zdobywaniu czterech podstawowych surowców – drewna, żelaza, gliny i zboża. Drzewo pozyskujemy, wyrąbując je najnormalniej w świecie w lesie. Kopalnie żelaza i gliny odpowiadają za stan kolejnych surowców, zaś na polach chłopi dbają o dostawy żywności. Konieczne jest rozbudowywanie jest tych obiektów, wtedy bowiem będziemy mogli postawić budynki ułatwiające i przyśpieszające wydobycie. Gdy las lub kopalnie osiągną poziom 10, a budynek miejski 5, możliwe jest wybudowanie tartaku, cegielni i huty stali. Aby wybudować piekarnię, należy wpierw zadbać o stworzenie młyna (możliwe gdy pole ma 5 poziom). Każdy następny poziom owych budynków to szybsze i większe wydobycie. Gdy brakuje nam miejsca na dane surowce, rozbudowujemy spichlerz na zboże lub magazyn na drewno, cegły i żelazo. Zboże jest szczególnie ważne, gdyż od jego poziomu zależy liczba populacji w wiosce. Jeżeli żywności nie starczy dla wszystkich, nadwyżka obywateli zacznie umierać.

Budynki w wiosce można podzielić na typowo społeczne (handlowe, przemysłowe) i wojskowe. Infrastruktura wojskowa to oczywiście Koszary. To dzięki nim tworzymy naszą piechotę. Istnieją także Duże Koszary, gdzie koszt oddziałów jest wyższy, ale czas rekrutacji mniejszy. Podobnie jest ze Stajnią. W zwykłej produkujemy niezbędną w podbojach konnicę, zaś w Dużej Stajni produkujemy drożej i szybciej. Zarówno Dużych Koszar jak i Stajni nie można wybudować we wiosce stołecznej. Kolejny ważny budynek to Warsztat. To tutaj nasi rzemieślnicy produkują maszyny oblężnicze – katapulty i tarany. Są one potrzebne przy wyburzaniu Murów Obronnych, które stanowią kolejny nieodłączny element infrastruktury wojskowej. W Kuźni z kolei nasi kowale starają się wzmocnić ekwipunek oddziałów i zwiększyć ich walory obronne. Inny budynek to Akademia. Tam naukowcy badają technologie wojskowe, dzięki którym można wprowadzić do walki nowe typy jednostek bojowych. Dzięki działaniu Placu Turniejowego, nasze jednostki poruszają się szybciej po świecie gry. Im wyższy poziom Placu, tym szybszy marsz jednostek. Ważnym budynkiem jest Dwór Bohaterów. Jak nasuwa nazwa, to tutaj tworzymy herosów, dzięki którym podbijamy nowe osady i przyłączamy do naszego imperium. Bohaterowie są także niezbędni przy zdobywaniu wspomnianych już wcześniej Artefaktów. Na koniec Zbrojownia – dzięki niej nasze wojska atakują lepiej, wraz ze wzrostem poziomu tego budynku.

Tyle o budynkach wojskowych. Pora na dokładniejszy opis zabudowań miejskich. Jak wszędzie, najważniejszym budynkiem w osadzie jest Budynek Główny. Jego istnienie jest warunkiem niezbędnym do funkcjonowania osady. To on odpowiada za budowę infrastruktury w naszej osadzie lub jej burzenie (gdy budynek główny osiągnie 10 poziom). Kolejny ważny budynek to Spichlerz, gdzie składowane jest nasze zboże oraz Magazyn Surowców, gdzie przechowuje się drewno, żelazo i glinę. Ciekawy budynek to Ambasada. Jest ona niezbędna do zawierania sojuszy lub ich samodzielnego tworzenia. Im wyższy poziom ambasady, tym większa liczba potencjalnych sojuszników. Jako że ich liczba jest mnożona trzy razy przez poziom ambasady, może ich być maksymalnie sześćdziesięciu (3×20 level). Kolejny ważny budynek to Rynek, czyli połączenie handlowe ze światem zewnętrznym. To tutaj są organizowane i przyjmowane karawany kupieckie. Galowie posiadają najszybszych handlarzy, choć potrafią unieść mniej niż germańscy. Ci z kolei uniosą wiele, lecz są dwukrotnie wolniejsi od galijskich. Pośrodku tego rzymscy handlarze, o średnim ładunku i prędkości. W razie ataku ze strony wroga, warto mieć rozbudowaną Kryjówkę. U Galów może ona pomieścić najwięcej surowców, z kolei Germanie potrafią z niej wyciągnąć najwięcej podczas plądrowania. Nie zmienia to jednak faktu, że Kryjówka zapewnia względne bezpieczeństwo części Twoich surowców podczas wrogiego wypadu. Jeżeli myślimy o zwiększeniu wytrzymałości naszych budowli, warto pomyśleć o wybudowaniu Kamieniarza, który zapewnia większą obronę zabudowań. Kamieniarza da się wybudować tylko w stolicy. Koronnym budynkiem jest Pałac. Wioska która go posiada, staje się stolicą twego imperium i nie może zostać zdobyta do czasu, aż nie podbijemy więcej niż 3 wiosek. To tutaj możemy wyszkolić osadników i konsuli (Rzym), wodzów (Germanie) lub herszta (Galowie). Ostatni ważny budynek to Wodopój (zapewnia szybszy werbunek jazdy rzymskiej) oraz Browar (wojownicy germańscy którzy ucztują w browarze, stają się silniejsi i odważniejsi).

Wojsko w Travianie jest standardowo podzielone na piechotę, kawalerię i maszyny oblężnicze. Piechota jest jednostką stosunkową tanią w porównaniu do konnicy, lecz co za tym idzie słabszą i wolniejszą. Pełni ważną funkcję głównie na początku gry, choć dobrze wyszkolona potrafi być przydatna także w późniejszych starciach.

Konnica to jednostka droższa w kupnie i szkoleniu, szczyci się jednak dużą szybkością i skutecznością ataku. Najszybsze jednostki konne należą do Galów (Grom Teutatesa) a najlepszą w ataku Germanie (Germańscy Rycerze) czy Rzymianie (Equites Cesaris).

Machiny oblężnicze to domena Rzymian, aczkolwiek opanowane są także w wystarczającej mierze przez inne nacje. Stanowią drogę do zdobycia każdego grodu. Wymagają dwóch rzeczy – czasu i pieniędzy. Żadna jednostka nie szkoli się tak długo i drogo jak katapulta czy taran. Co więcej, ich utrzymanie i czas marszu zwalają z nóg. Są jednak niezbędne do udanego oblężenia, choć i tak potrzeba ich sporo aby szybko i płynnie pozbawić przeciwnika silnej obrony (szczególnie stolicę).

Zobacz także: Travian – poradnik dla początkujących część II

Travian

Zostaw komentarz